
עמודה ראשונה
בשיעור זה התלמידים יחשפו לדרך החשיבה האנלוגית. זוהי חשיבה שמעודדת חיבור בין תופעות שונות - לעיתים אף מתחומים (דיסציפלינות) שונים. זיהוי אנלוגיות הוא כלי חשוב בלמידה, מאחר והוא מאפשר להכיר בקלות תופעות שונות, ותורם להבנה של תופעות חדשות על בסיס תופעות מוכרות. שלב מתקדם יותר בפיתוח יכולת חשיבה זו הוא יצירה של אנלוגיות חדשות (לעומת זיהוי בלבד).
משך זמן: 90 דקות
גיל: ז' - י"ב
ידע מוקדם: לא נדרש
התאמה לתחומי דעת: מדעים, טכנולוגיה, אומנות
מיומנויות נדרשות: השוואה, המצאה, חשיבה אנלוגית, חשיבה
רב-תחומית
בפרק זה התלמידים יחשפו לתופעות הקשורות בהתפשטות תרמית באמצעות התנסות אישית והדגמה בכיתה. במהלך השיעור נשתמש בהתפשטות תרמית של גז ,אותה קל לראות ולהבין, כדי להבין את ההתפשטות התרמית של מוצק.
בחטיבת הביניים התלמידים לומדים אודות תנועתן של מולקולות במרחב והשפעת הטמפרטורה על תנועתן. שיעור זה יכול לסייע בהבנת נושאים אלו.
משך זמן: 180 דקות (4 שיעורים)
גיל: ז' - י'
ידע מוקדם: היכרות עם המושג טמפרטורה
התאמה לתחומי דעת: מדעים, טכנולוגיה
מיומנויות נדרשות: השוואה על פי קריטריונים, חשיבה אנלוגית, חשיבה
רב-תחומית
בפרק זה נעסוק בתופעה אנלוגית נוספת והיא אנרגיה פוטנציאלית. מים שאגורים בבריכה בגובה מעל פני השטח הם בעלי אנרגיה פוטנציאלית של גובה, ניתן לראות זאת אם נותנים להם לזרום למטה ולעשות עבודה (למשל- לסובב גלגל). בצורה דומה יונים בעלי מטען חיובי ויונים אחרים בעלי מטען שלילי שאגורים בסוללה הם בעלי אנרגיה פוטנציאלית חשמלית.
בשיעור נציג את האנלוגיה הזו על ידי הדגמה פשוטה וננסה להמשיך ולהרחיב את האנלוגיה למושגים נוספים מתחום החשמל: מתח, זרם, כמות אנרגיה, הספק ואולי אפילו נצליח להבין מהו מתח שלילי!
לבסוף נראה כיצד אגירת אנרגיה פוטנציאלית משמשת כיום כדי לנסות לפתור את אחת הבעיות המורכבות של שוק האנרגיה.
משך זמן: 90 דקות
גיל: ז' - י'
ידע מוקדם: היכרות עם מושג האנרגיה
התאמה לתחומי דעת: מדעים, טכנולוגיה, הנדסה, אלקטרוניקה
מיומנויות נדרשות: חשיבה אנלוגית, חשיבה רב-תחומית
בפרק זה אנחנו עולים מדרגה ומדברים על מערכות אנלוגיות המורכבות מגורמים רבים.
מושג הרזולוציה מוכר לנו מעולם המצלמות
הדיגיטליות והמסכים- מערכת החישה של מצלמה דיגיטלית מורכבת מכמות גדולה של חיישנים
שמתרגמים את כמות האור שפוגעת בהם לאותות חשמליים ומעבירה אותם לעיבוד ולשמירה.
בפרק זה ננסה להשתמש בהבנה ובאינטואיציה שיש לנו לגבי רזולוציה של מערכות דיגיטליות כדי להבין מערכת שונה לגמרי- את מערכת המגע של הגוף שלנו.
במהלך הפרק נעמיק באנלוגיה בין מערכת החישה הביולוגית למערכת החישה הטכנולוגית ונתייחס למרכיבי המערכת ותפקידיהם.
משך זמן: 90 דקות
גיל: ז' - י'
ידע מוקדם: לא נדרש
התאמה לתחומי דעת: מדעים, טכנולוגיה
מיומנויות נדרשות: חשיבה אנלוגית, השוואה וזיהוי האנלוגיה בין מערכות שונות