
21
מרץמפגש של קהילת ISTEAM - מנהלים ומורים מובילים בתוכנית
בשבוע שעבר ערכנו מפגש של קהילת ISTEAM - מנהלים ומורים מובילים בתוכנית.
הכנס שילב למידה חווייתית, כלים יצירתיים ומסרים על פיתוח תפיסה רב-ממדית ונראות של עקרונות מנחים, במטרה לחזק את כישורי החשיבה המקוריים והחדשניים של המשתתפים ולאתגר אותם ליישם ברבדים נוספים את גישת ISTEAM בבתי הספר שלהם.
הכנס נפתח בחוויה חדשנית בחנות איקאה - המשתתפים נדרשו לגלות בעצמם 3 עקרונות מנחים של החברה, ובסדנה שערכנו לאחר מכן דנו בעקרונות שמצאנו ובחשיבותם. ראינו שהחברה נותנת בולטות לעקרונות המנחים שלה, ובחנו אם גם בבתי הספר שלנו ניתן לראות בצורה בולטת את העקרונות המנחים אותם. דרך פעילות זו הדגמנו את חשיבות החקר העצמי והלמידה החווייתית שאנו מדגישים בגישת ISTEAM.
לאחר מכן, הוצג מודל סקמפר (Scamper) - גישה יצירתית לפיתוח רעיונות חדשניים על ידי שאלת שאלות מנחות כגון: השמט, החלף, צרף ועוד. באמצעות המודל, המנהלים והמורים חשבו כיצד ניתן לשדרג את יישום גישת ISTEAM בבית ספרם.
במהלך היום ניתנה במה למורים מובילים שהציגו יוזמות וארועים ייחודיים שערכו בבית ספרם.
חלי בוחבוט, מובילת אייסתים בבית ספר מאיר קרית גת הציגה צורך ופתרון לטיוב עבודת צוות אייסתים, הצורך - מעקב וסינכרון בין קבוצות הלימוד השונות והפתרון שהוצג - טבלה שיתופית הנערכת און ליין בהתאם לפרמטרים הנדרשים לצורך ניהול המעקב.
רעיה אריאל, מורת אייסתים מבית ספר חקלאי פרדס חנה-כל תלמידי השכבה השתתפו במיזם של מכון גורלניק ״ מחבקים את משפחות החטופים״ במהלכו התלמידים רכשו כלים להכנת כרזות לצורך תמיכה והעלאת המודעות להחזרת החטופים - רעיה סיפרה כי התרגשות, הזדהות והתקווה היו רק חלק מהתחושות שחוו התלמידים שהשתתפו במיזם, הם התגייסו מיד למשימה והשקיעו זמן ומאמץ ביצירת כרזות מקוריות ומעוררות השראה.
שיאו של המיזם היה במפגש מרגש בין התלמידים לבין משפחות החטופים. התלמידים הציגו את הכרזות שהכינו וחוו את החיבור שבין החלק הטכני של יצירת הכרזה לבין החוויה המרגשת שליוותה את החשיפה של הכרזות הזוכות בכיכר החטופים.
ברכה דרור, מובילת אייסטים בבית הספר אולפנת נהריה הציגה את הפרויקטים שעליהם עובדות הבנות, על אף אתגרי המלחמה ההישגים של התלמידות מעוררות השראה, ברכה גייסה ומובילה בהצלחה רבה צוות מחויב.
סמדר אבידור, מורה מובילה בבית הספר אורט טבעון, סיפרה על המודל הייחודי בו פועלת תכנית אייסטים בבית הספר כאשר כל תלמיד משובץ ל״חוג״ כמו: ספורט,אפייה,לימוד יער. בכל חוג משולבת התכנית בצורה מלאה. בנוסף סמדר סיפרה על גיוס צוות רחב לטובת הפרויקט ועל הנכונות והדחיפה של הצוות הניהולי של בית הספר.
ג׳קלין ביסאן עלי, מורה מובילה בבית הספר כרמים בכרמיאל הציגה את ימי השיא שעברו התלמידים של התכנית ואת הויקאתון, תחרות בנלאומית שהובילו בבית הספר,
בנוסף ציינה ג׳קלין את עבודת הצוות המצוינת של הכיתה יחד עם היזם ארז, שיתוף פעולה שמביא את התלמידים לתוצאות מצוינות בפרויקטים שלהם.
הפעילות החותמת הייתה סיור מודרך במוזיאון אגם, ודיון על החשיבות של ריבוי זוויות ראייה כדי להבין נושאים לעומק.
המשתתפים דיווחו כי נהנו, למדו, ויצאו עם תובנות רבות על בית הספר שלהם בכלל ועל תוכנית ISTEAM בפרטי.
חוות דעת